تیک اف چیست؟

تیک اف چیست؟

تعرفه تبلیغات در سایت
عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس
عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس
عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس
عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس
عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس

موضوعات

میزکار کاربری

عضویت سریع
نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
ورود کاربران
نام کاربری
رمز عبور

چت باکس


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

واژه Take off در زبان انگلیسی معنای مختلفی دارد یکی از این معناها که موضوع بحث امروز ماست (برخاستن هواپیما از روی زمین است) اما چگونه؟ خوشبینانه ترین حالت این است که فرض کنیم دماغه ی هواپیما خود به خود بالا میرود و در نتیجه چرخ های هواپیما از زمین کنده شده و هواپیما اوج می گیرد. اما موتعسفانه اینچنین نیست و این فرآیند (Take off کردن) بسیار پیچیده تر از این فرض شماست علبته این را هم نباید فراموش کرد که سختی این کار در همه ی هواپیماها یکسان نیست برای مثال تیک آف کردن با یک هواپیمای سسنا172 بسیار آسانتر از تیک آف با یک بوئینگ 747 یا یک ایرباس A380 است.

چگونگی Take off (لطفا برای درک بهتر این موضوع ابتدا مطلب نیروهای وارد بر هواپیما را مطالعه

همانطور که در بالا اشاره کردیم برای تیک آف لازم است دماغه ی هواپیما بالا رود برای این کار باید شهپر های دوبال عقب هواپیما با هم به طرف بالا حرکت کند اشتباه نکنید! این شهپرها در بال های عقب دقیقا ماننده دو بال جلو عمل میکنند یعنی وقتی شهپرهای بال های عقب بالا می روند نیروی برآ بر روی بال های عقب کاهش می یابد در نتیجه به علت جاذبه ی زمین دم هواپیما پایین می آید(توجه! این پایین آمدن فقط به علت جازبه ی زمین نیست بلکه قسمت عمده ی آن به مسیر عبور جریان هوا از روی سطوح بال های عقب بستگی دارد که فشار هوای زیر بال را کم وبه فشار هوای روی بال می افزاید اما ما در این جا برای راحتی کل این نیر را جاذبه ی زمین فرض کردیم) و دماغه ی هواپیما بالا می رود اما تمام ماجرا به همین خطم نمی شود باز هم به نیروی دیگری برای بلند شدن از باند نیاز است که با استفاده از فلپ ها ایجاد می شود. خوب در این جا مشکل ما دو تا شد این که فلپ چیست؟

فلپ ها سطح های متحرکی هستند که در انتهای دوبال جلویی هواپیما وجود دارند و به صورت لایه هایی روی هم قرار گرفته اند وقتی که فلپ ها را باز می کنیم این لایه ها از زیر یکدیگر بیرون آمده و بال گسترش پیدا می کند.(شکل زیر)



علبته این نوع فلپ ها عموما در هواپیماهای سنگین به کار می رود. در هواپیما های کوچک بیشتر از فلپ های یک تیکه استفاده می شود.(شکل زیر)


هنگامی که فلپ ها باز می شوند لبه ی فرار بال پایین می آید و نیروی برآ بال ها افزایش پیدا می کنند (توجه کنید که فلپ های دوبال با هم باز و بست می شوند) این افزایش نیروی برآ با استفاده از فلپ هاست که کمک می کند هواپیما از باند بلند شود. به عبارت دیگر فلپ ها تیک آف را برای ما آسانتر می کنند مثلا فرض کنیم که بدون استفاده از فلپ قصد تیک آف داریم در این صورت پس از این که دماغه را بالا آوردیم باید سرعت ما انقدر بالا باشد که بتواند نیروی برآیی که فلپ باز شده برای تیک آف در سرعت استاندارد ایجاد می کرد را ایجاد کند تا قسمت میانه ی هواپیما از زمین جدا شود.


 



نویسنده : بازدید : 27007 نظرات() تاریخ : یک شنبه 19 شهريور 1391 ساعت : 10:45

مطالب مرتبط

    نظرات

    برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید
    نام
    آدرس ایمیل
    وب سایت/بلاگ
    :) :( ;) :D
    ;)) :X :? :P
    :* =(( :O };-
    :B /:) =DD :S
    -) :-(( :-| :-))
    نظر خصوصی

     کد را وارد نمایید:

    آپلود عکس دلخواه:







    • پیشنهادی
    • پربازدید
    • جدید
    • نظرات

    تبلیغات

    کسب درآمد

    نویسندگان

    نظر سنجی

    میزان علاقه مندی شما به شغل خلبانی چه قدر است؟

    تبادل لینک هوشمند

    تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بزرگترین وبلاگ خلبانی و آدرس aminflight.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






    امکانات وب

    خبرنامه وب سایت:





    آمار وب سایت:  

    بازدید امروز : 17
    بازدید دیروز : 0
    بازدید هفته : 25
    بازدید ماه : 61
    بازدید کل : 4407
    تعداد مطالب : 67
    تعداد نظرات : 0
    تعداد آنلاین : 1


    آپلود نامحدود عکس و فایل

    آپلود عکس



    کسب درآمد